A RitArt Szövegírói a világ egyetlen olyan írócsapata, akik jobb agyféltekével írnak. De mi ennek az oka, és miért jobb a jobb agyféltekés írás a megrendelők számára, mint a hagyományos?
A történet 2013-ban kezdődött, amikor túl a hosnok.hu és a Minerva Capitoliuma magazin főszerkesztői teendőin, rájöttem végre, hogy hogyan lehet másokat megtanítani kreatívan írni.
Mert fogalmazni mindenkit tanítanak az iskolában, hiszen ez kötelező része a tananyagnak gyakorlatilag már általános iskola 3. osztályától, de dacára annak, hogy ez már így van évtizedek óta, mégis csak kevesen lettek írók, sőt, nagyon kevesen.
Miért van ez így?
Azért, mert az iskolában, a bal agyfélteke dominálásával, a logikára alapozva, de a lehető legelvontabban akarnak megtanítani például művészeti ágak művelésére, mint amilyen az írás is. Agyrém! A kivételes tehetségek is csak a véletlennek köszönhetően lesznek ebből kifolyólag írók, hiszen ha nincs körülöttük lelkes, motiváló tanár, nincs előttük inspiráló közvetlen példa, továbbá a szülők sem igazán hisznek az egészben, ja, és ne feledjük, hogy az írószakma is azt hiszi, hogy kritikával lehet csak előremozdítani a dolgokat, akkor esélyük sincs elhinni magukról, hogy lehetnek írók.
Mi ezzel a dogmatikus és végképp nem működő hagyománnyal számoltunk le a jobb agyféltekés kreatív íróképzéseinken.
2016-ig, csak képeztük az írókat, majd 2016-ban a sorra érkező „vállalnának szövegírást a nálatok tanult írók” kérdésre végre kimondtam azt a választ, hogy „oké, próbáljuk meg”.
Beindulnak a jobb agyféltekék a megrendelők érdekében is
A nálunk tanult írók úgy tanultak meg írni a mi képzéseinken, hogy megtapasztalták ennek minden pozitívumát – és a létező legtöbb negatívumát, például a testre gyakorolt, semmi máshoz nem hasonlítható fárasztó hatását, amihez némi edzettség kell, ami majd idővel kialakul, ha eleget gyakoroljuk –, valódi írói élettapasztalatot szerezve. Jobb agyféltekével írni nemcsak könnyű, de a kreativitás megélésének legmagasabb szintje is egyben, és ezt én is csak akkor kezdtem el megérteni, amikor olyan írói feladatokat kaptunk a megrendelőinktől, hogy azokra első bal agyféltekés nekifutásomra még én is azt gondoltam néha, hogy „jézusom, erről a témáról hogyan lehetne ennyit írni?”
A jobb agyféltekés kreatív írás kicsit úgy működik, mint valami varázslat, ugyanis a jobb agyfélteke beindításával, és kicsit a bal agyfélteke elé sorolásával az történik, hogy eltűnik a kishitűség, megszűnik az „én erre nem vagyok képes” érzés, elmúlik a szorongás a feladattól, és marad az örömteli alkotás.
A jobb agyféltekés kreatív írásnak egyetlen hátránya van, mégpedig az, hogy a laza, történetekben, képekben gondolkodó jobb agyfélteke ha figyelembe is veszi a helyesírás szigorú szabályait, nem mindig veszi észre, hogy vét ellene. Ezért a mi esetünkben nagyon oda kell figyelni a helyesírásra, és az utólagos korrigálásokra, de mi ezt már a legelején beépítettük a rendszerünkbe, minőségbiztosítással együtt, tehát az egyetlen hátulütőjét a dolognak az ügyfelek nem érzékelik.
Nálunk sem hibásabbak a szövegek, mint máshol, de nálunk sokkal kreatívabbak a szövegek, és sokkal gyorsabban el is készülnek.
A jobb agyfélteke képes arra, hogy elmélyüljön a tevékenységben. Nem zavarja meg telefoncsörgés, idő múlása, gyerekzsivaj, kutyaugatás, autódudálás. Ha benne vagy a jobb agyféltekés flow állapotban, akkor onnan nehéz kibillenteni. (Ez fordítva is igaz: ha nehéz kibillenteni abból, amiben el vagy mélyedve, akkor egészen biztosan jobb agyféltekés állapotban vagy.)
Ezért ha megvan a lendület, megvan a jobb agyféltekés állapot írás közben, akkor úgy reppennek ki a szavak az író ujjaiból, mintha angyalok diktálnák neki.
A jobb agyféltekés szövegírásnak az is nagyon nagy előnye, hogy az életünk során látott-hallott információk sokkal könnyebben előjönnek, mintha tudatosan gondolkodnánk rajtuk, ezért nekünk kevesebb időt kell töltenünk források keresésével, információk gyűjtésével, mert nekünk előjönnek akár még az iskolában tanultak is írás közben. Utána pedig egyszerű leellenőrizni, hogy helyes-e az infó, vagy az, ami addig a jobb agyféltekénkben volt, esetleg elavulttá kezd-e válni.
A jobb agyféltekés kreatív írás annyira működik, hogy én sem akartam hinni a szememnek – megtörtént eset
Mesélek egy sztorit, ami tavaly esett meg velünk, és én magam is hanyatt dobtam tőle magam, szó szerint egyik percben csak bámultam magam elé, és azt motyogtam, hogy „ez hihetetlen”, aztán meg hangosan nevettem, hogy jé, hát tényleg, ez nálunk simán megtörténhet.
Az volt, hogy van egy írónk, aki iszonyúan lelkes, gyors, tüneményes, szorgalmas, de az írásai néha olyan szinten voltak tele hibákkal, hogy mindenki mindkét agyféltekéje lefáradt tőle. Néha nem voltak durva hibák, néha meg konkrétan értelmetlenek voltak a mondatok, sokat kellett utána javítani.
Természetesen nem hagytuk ezt annyiban, így külön megkerestem az írónkat, és megkérdeztem, mi az oka ennek a sok hibának, szerinte hogyan lehetne ezeket kiküszöbölni.
Hogy nagyobbat üssön a dolog, kell egy kis kitérőt tennem.
Manapság szinte divat mindenféle disz-problémát diagnosztizálni a gyerekenél. Diszgráfia, diszkalkulia, diszlexia, és mindenféle csúnya szavak, amik mögött nemcsak egy-egy tünet, hanem komplett szindróma húzódik meg.
Ha egy gyereknél megállapítják, hogy diszlexiás, akkor gyakorlatilag keresztbe tesznek a jövőjének, mert kaphat felmentést a számára értelmezhetetlen tantárgyak alól, de új szabályok szerint például akkor is le kell belőle érettségiznie magyarból, ha előtte 12 évig számon se volt kérve.
Fejleszteni eddig nem lehetett, és persze, a szülők könnyen elintézik azzal a dolgot, hogy „és akkor mi van, maximum nem lesz belőle irodalmár, meg író”, de a probléma nagyon összetett, és igen is mondhatjuk rá, hogy súlyos. (Hozzá kell tennem: főleg a magyar rendszerben, ami mindent csak szövegesen képes értelmezni, és akkor is muszáj írni, ha más országokban erről már rég leszoktak.)
Szóval ott tartottunk, hogy megkérdeztem az írónkat, mi a gond, miért vét ennyi hibát, és pláne miért hagyja benne a szövegben, amikor ez a válasz jött emailen:
„Elnézést Rita, nagyon igyekszem, de tudod, én diszlexiás vagyok.”
Az egyik leglelkesebb, az egyik legszorgalmasabb és az egyik legügyesebb írónk diszlexiás.
Azt gondolom, hogy a jobb agyféltekés kreatív írás résztvevői által vezetett sok-sok írói blog, rengeteg eddig megjelent könyv után ez a tény a pont az i-re.
Jobb agyféltekével annyira könnyű írni, hogy még diszlexiások is boldogulnak vele.
Ez olyan, mintha egy féllábú ember elindulni az egészséges kétlábúak versenyén, és bár kicsit botladozva, de az élmezőnyben végezne.
Mi mindenkinek adunk esélyt, hogy az íróink között dolgozhasson, ha elvégzett egy jobb agyféltekés kreatív írás tanfolyamot.
Milyen előnnyel bír ez a megrendelők számára?
- A megrendelőink mindig egyedi, különlegesen kreatív, olvasmányos szöveget kapnak, amik nem döcögnek és nem darabosak.
- Így nagyon sok íróval tudunk együtt dolgozni, ami azt eredményezi, hogy a megrendelő számára írt szövegek nem válnak egysíkúvá, mert óriási az esélye, hogy ha például 10 cikket rendel valaki, akkor azt 5-6 író fogja megírni. Az egységes képről a lektorunk gondoskodik, ha szükséges.
- Az íróink nem kényszerből írnak, ami bizony rányomná a bélyegét a szövegminőségre, hanem örömből és belső motivációból, ami pozitív hatásként jelenik meg a szövegminőségben.
- Gyorsak tudunk lenni, nem kell hetekig molyolnunk néhány cikkel. Ha csak néhány írónk aktív éppen – például hétvégén –, akkor is gyorsan haladunk, mert a jobb agyfélteke utál totojázni.
- Ja, igen: hétvégén is dolgozunk.
Számunkra ez nem munka. Ez az életünk.